Pieter Jan Martyn

De begenadigde kunstschilder heeft, als kers op de taart met zijn opleiding grafisch ontwerp en de toegang tot het internet, de kans om in zijn oeuvre oeverloos te genieten van de inspirerende ‘ vintage’ van de oude media maar met de technische vaardigheden van de nieuwe media.

Zijn kenmerkende verweerde fotografische tijdsdimensie lijkt ook verwonderlijk te worden bekomen in de specifiek verkregen polypropylen tapijttectuur. Martyn ging de uitdaging aan, samen met een team experten bij Balta home, om een acrylschilderij over te zetten naar een weefprocedé. Op basis van een zeer beperkt aantal kleuren werd gezocht naar een zo minimaal mogelijke afwijking van het originele werk . Het uiteindelijke verkregen kunstwerk ‘ The audience’ tart de verwachtingen en streelt zijdezacht het oog.

The audience werd naar aanleiding van the Belgian Art & Design fair in 2018 als gelimiteerde, genummerde en gesigneerde multiple op 50 exemplaren uitgebracht in samenwerking met Sven Vanderstichelen (kunstcriticus & curator). Vanwege de geschiedkundige invloeden in het oeuvre van de kunstenaar en diens achtergrond in de textielwereld, kozen Martyn en Vanderstichelen er resoluut voor om een limited edition tapijt uit te brengen.

De uitdaging van Martyn, samen met een team aan experten bij Balta home, zat vervat in het digitaliseren van een acrylschilderij naar een gemachinaliseerd weefprocedé.  Op basis van een zeer beperkt aantal kleuren werd gezocht naar een zo minimaal mogelijke afwijking van het originele kunstwerk. Een complexiteit verscholen in het geïndustrialiseerd weven van de geschilderde nuances van licht, schaduw, kleur- en vormcompositie. Het uiteindelijke verkregen kunstwerk tart de verwachtingen en als een eufemisme streelt het op zijn minst zijdezacht het oog.